2011. január 24., hétfő

Zsír, te megOldandó probléma

Apám szűcs volt. Nagyapai örökség volt ez náluk, nagyapám testvérei közt is sokan voltak (8 tesó) szűcsök.
Kisebb koromban, mikor még látogattuk apámat, és még dolgozott, gyakran mentünk a műhelybe, mert érdekes volt.
Volt ott egy vegyszerszag. Összetéveszthetetlen. Amivel a nyers bőrökből kioldják a zsírt.
Büdös és nagyon maró.
Ez bizony az a vegyület, amit ma a hideg zsíroldókban használnak. Amit fújkál a tudatlan háziasszony az edények aljára, a tűzhelyre, és van aki máshová is.
Először anyámtól kaptam kb.10 éve egy befőttes üvegben kipróbálni. Fogtam a szivacsot és kentem a mocsokra a tűzhelyen. Szétmarta a szivacsot kb. 2 mm vékonyra, és a kezemet is alaposan zsírtalanította.

Íme pár kedves mondat egy ilyen termék biztonsági adatlapjáról:

Fizikai-kémiai veszély: Nem tűzveszélyes; erősen lúgos vizes oldat. Könnyűfémekkel robbanásveszélyes hidrogéngázt fejleszt, savakkal hevesen reagál.
Egészségkárosító veszély: A készítmény maró hatású; a bőrt súlyosan irritálja, égési sérülést okoz.Szembe kerülve erősen mar, súlyos, maradandó szemkárosodást okoz. Permete belélegezve izgatja a légutakat, köhögés, légzési nehézség léphet fel.



Teljesen laikusként kérdem, tisztában vagyok én az edényeim összetételével? Melyikben van mondjuk könnyűfém? Plusz fel kell a használathoz venni a gumikesztyűt, és védőszemüveg is javasolt!
És ha nem akarsz megfulladni, nyiss ajtót, ablakot, ne legyen gyerek vagy állat veled egy légtérben satöbbi. Már most sok. Ilyen ocsmányságot akarok én használni? Nem nagyon. Véleményem szerint sokkal kevébé káros, ha ronda a tűzhelyem vagy a láboskáim alja.
És a barátnők ajánlására hányan kezdtek már használni valamit az ismertető elolvasása nélkül?
Gumikesztyű még akad egy átlag háztartásban, de mennyi védőszemüveged van otthon?
Na nekem pont ugyanannyi. És gázálarc a légutak védelmére? Az sincs?!? De zsíroldó van? Azt kell kidobni. Vagy akit nagyon utálsz annak ajándékozd. Bár ennyire szerintem ne utálj senkit, mert elvisz az ördög. :DD

Az más kérdés, hogy a zsír nem diffundál bele olyan szinten a lábos aljába, hogy rendkívüli szagokat eregessen a következő használat során, de most nem ez a téma.

Lássunk egy kimondottan egyszerű, olcsó és környezetkímélő megoldást erre a problémára:
Meleg vizes szivacs, egy evőkanál szódabikarbóna. Kell még valami? Igen. Át kell törölni a foltokat, a nagyon makacs égetteknél keverj a szódához kis ecetet és hagyd rajta. Ez már büdös. De nem itatja át a lakást, és hihetetlen módon nem szárítja a kezem, pedig érzékeny, csak a sebeknél csíp picit. De milyen tisztítószer kíméli a sebeinket? Semelyik.
Van egy általános tisztítószerem is. 1dl ecet, 10 csepp illóolaj 1 liter vízbe. Mire jó? Ruhaöblítés, a konyhai fújkáló flakonomban is ez van, és felmosáshoz is ezt használom. De ablakpucoláshoz is remek.

Egyébként Krisztián nagy örömére kiszórtam a teflonbevonatos és rozsdamentes edényeim, a sérült zománcú lábosokat, a kuktákat, és elkülönítettem a műanyagokat is.
Maradt pár jénai, egy öntöttvas lábos és egy öntöttvas wok.
Ja és egy tepsi a kettőből.
Ó majdnem elfelejtettem a két bográcsot. Az is maradt, bár amit az öcsém hozott nyáron az zománcos, de ép, úgyhogy átment a rostán.
Most nincs serpenyőm, de ez legyen a legkevesebb. Mihez is kellhet? Tükörtojás? Kis lábosban is lehet. Palacsinta? Anélkül is ki lehet bírni pár hetet.
Lényeg, hogy halad a változás szekere.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...