2011. június 26., vasárnap

Okok és okozatok

Ha valami baj van a testeddel, orvosért kiáltasz. Holott a "bajt" te okoztad. Ha végigvennéd, mi mindent változtattál meg, mi újat vittél be az életedbe, megtalálhatnád a baj forrását. Az orvos az okot nem látja, csak az okozatot gyógyítja. Ez pedig mindenképp csak időleges segítség, ráadásul a "modern" gyógyszerek több bajt okoznak legtöbbször, mint hasznot.
Aki elég tudatos, és memóriával is rendelkezik, meg tudja találni a baj lehetséges forrását. Ha azt kiiktatja, lehet, hogy az okozat magától is megszűnik.
Egyszerű példa. Anyám időlegesen ideköltözött. Ezt a helyzetet mindenki maximálisan elfogadja, nincs semmi gond. A két kicsi bő két hétig taknyos volt. Azok, akik itthon vannak, nem járnak gyerekmegőrzőbe.
Az a kettő, akik a leginkább ki voltak téve a változásnak, hiszen folyamatosan itthon vannak, és még túl kicsik. Nem mentünk orvoshoz, nem kaptak gyógyszert sem, a "probléma" okát nem szüntettem meg, jelen esetben a "majd megszokják" a gyógyszer.
A felső légúti megbetegedések kiváltó oka mindig a stressz. Ráfoghatjuk a hidegre, a szélre, arra, hogy elkaptuk a munkahelyen, de ez nem egészen így van. Én az itthoni részét látom jobban, de azért valaha én is jártam dolgozni. Mikor már nagyon ki voltam készülve lelkileg, akkor mindig levert egy-egy betegség. Persze itt a kisebb betegségekre kell gondolni, egy lázas, köhögős ágyban fekvős problémára.
A gyerekeknél? Aki boldogan éldegél a kis világában? A szülő stressze is lehet kiváltó ok, hiszen lelkileg maximálisan rá van kapcsolódva, érzi a szülő rejtett feszültségét is.
Ha van valami probléma itthon, szinte mindig betaknyosodik egy-egy gyerek. Ez csak ennyi, nem kell rögtön kemikáliákkal tömni őket emiatt. Nincs sok értelme.
Mint mondtam, többet árt, mint használ.
Bebeszélni sem kell az ember gyerekének, hogy "megfázol", meg ilyenek. Nem. Ha hideg van, fázás ellen öltözz fel, mert a takonykórt sálban sapkában is "elkapod".

Itt van anyám, egy problémahalmaz. Fizikailag is, de lelkileg sincs jó állapotban, évek óta.
Most két hete fáj a torka, orvoshoz megy. Mondhatom neki, hogy nem kellene annyit idegeskedni, gyerekekkel pörölni, ő az orvosban bízik. Pedig a képlet egyszerű, szerintem. Ő, mint nagymama, aki imádja az unokáit, már nincs benne ebben annyira, hogy folyamatos gyerek zsivajnak és pörgésnek legyen kitéve. Az öt gyerek folyamatossága nem könnyű feladat. Hát még a gyerekek különbözősége. Hiszen abban nőtt fel, hogy bezzegelni kell, mert vele is ezt tették. Nem bírja megérteni, hogy mások a gyerekek. Mind egy-egy más ember típus. Főleg Szabolcs folyamatos pörgése és "mindenhol-ott-akarok-lenni-mindenben-részt-veszek" viselkedése borítja ki, pedig csak megfigyelni és elfogadni kéne.
Ez mindenképpen stressz állapotot hoz létre, ami neki torokfájásban nyilvánul meg.
Képzelje el akárki, hirtelen öt gyerekkel kell együtt élni. Akik eddig pár hetente hétvégén pár órára voltak az élete részei. Én ezt értem, ő nem. Neki gégész kell, meg gyógyszer.

A másik dolog, hogyha valaki folyamatosan a problémáit tartja szem előtt, akkor azok fixen, stabilan ott is maradnak. Nem megoldáson töri a fejét, azt sem fogalmazza meg magában egyértelműen, hogy van ez a bajom, meg akarom oldani, hanem csak a probléma kavarog a fejében.
Az a baj, hogy én egyértelműen látom a dolgok összességét, de ha elmondanám csak a hülye lehetnék, ezért csak annyit mondok el, amennyi egy-egy adott helyzethez kell. Nyitott fülek akkor sincsenek.
Nem baj, értem én ezt is.
Mindenkinek megvan az úgymond vessző paripája, megvan a kulcs az agyához, lelkéhez.
Ha arról kezdesz beszélni egy átlag probléma halmaznak, milyen jó kis gyógyszereket írtak fel, milyen reumás panaszaid vannak neked, vagy milyen ilyen jellegű rém történeteket hallottál, akkor az érdekli.
Ha arról beszélsz, mi okozza valójában a baját, táplálkozás, életmód, satöbbi, vagy lehurrog, vagy nem figyelve bólogat, mert azokkal a bajokkal érzi biztonságban magát, amik vannak neki.
A változástól az átlag ember nagyon fél, akkor is, ha pozitív. Hiszen a problémákat megtanulta kezelni, együtt élni velük, de ha megszűnnek mi lesz? Ki kell lépni egy ajtón, a meleg trágyaléből a hideg valóságba. Félelmetes.
Plusz a problémaadag, ami van, az állandó. Ha az életmódodon nem változtatsz, akkor lehet, hogy az egyik elmúlik, de jön helyette a másik. Hiszen a mérleg nem változott mindkét oldalon.
Az okozó nem szűnt meg, csak az ok.
Majd kibújik máshol, ha egy lyukat betömtél.
A mérleg nyelve mindig középen áll.

11 megjegyzés :

  1. Huh, nem lehet most könnyű nektek...
    Az 5 gyerek, az eltérő gondolkodásmód, állandó konfliktusforrás.... Kitartás!

    VálaszTörlés
  2. Ó, ez az időszak olyan nekem, mint egy megtisztulás. Sok gyerekkorból hozott lelki nyűgömre tudok pontot tenni, sőt anyámat is nagyobb elfogadással kezelem. Nem indulatos vagyok, mint rég, hanem szépen kifejtem az indokaim. Fejlődöm. :))

    VálaszTörlés
  3. Ja, és az írásaim ugyan eseményekből és olvasmányokból táplálkoznak, de ezek a történések inkább a koronák egy-egy ilyen fejtegetős íráson, nem a kiváltó okok. A téma hetek óta motoszkál, és egy esemény miatt végre meg is születik, szépen összeáll.:)

    VálaszTörlés
  4. Ez tök igaz rám. Rengeteg felső légúti betegségem volt. Észrevettem, hogy mindig akkor lettem beteg, ha valamitől kikészültem idegileg, vagy nagyon elfáradtam. A testem így reagált rá. 2 hét fekvés. :(

    Ja és mióta itthon vagyok összesen egyszer voltam beteg. Ennek másfél éve...

    VálaszTörlés
  5. Te sem nagyon vágysz vissza a taposómalomba, igaz?:)

    VálaszTörlés
  6. Nekem a stressz vizesedést, ödémásodást okoz. :) Mióta tudom hogy miért, könnyebb kezelni, együtt élni vele. :)
    Szeptembertől dolgozni fogok:( Pedig olyan jó itthon.. Nem vagyok egy karrierépítő típus:) Jobban szeretek szimplán családi háttér lenni.

    VálaszTörlés
  7. Én stressz-köhögő vagyok.

    Rhea bölcsibe megy?

    VálaszTörlés
  8. Rhea Robin ovijába megy minicsoportba, amolyan ovi-előkészítőbe. Jobb ez így mint a bölcsi, mert itt már ismerik a gyerekeim allergiáit, fel vannak készülve rá.

    VálaszTörlés
  9. Hú, nagyon klassz bejegyzés volt!

    VálaszTörlés
  10. Köszi hogy írtál ide, én is szívesen olvastam újra :)

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...