2012. január 22., vasárnap

Eltévedt fogyókúrák

Szerintem a hízás-fogyás egy marha egyszerű képlet. Van az alaptest, alap fazon ehhez jön az alap étkezés és alap mozgás. Ez visz egy súlyt. Ha bármelyikben, azaz étkezésben vagy mozgásban változás történik, az változtat a súlyon.

Ha kevesebbet eszünk: fogyunk, ha többet: hízunk. A kevesebb-több az nem feltétlen mennyiség, inkább a közkedvelt kalória. Ha a mozgás lesz kevesebb, megint csak hízás lehet a vége.
Ha extrémen változik bármelyik, például nullára redukálódik a sport és nagyon megnő a táplálék bevitel, akkor jön az elhízás. Mindennek lehet sokféle oka, az írásom nem az okok vizsgálatáról szól.

Hanem az eltévedésről, ahogy manapság eltévedhetünk a különböző csodaszerek, diétás lisztek, fix étrendek között. Pár éve volt a csokidiéta, a káposztaleves diéta, meg a fene sem tudja mennyiféle.
Nem tudom én sem, mert minden hízás ellenére nem foglalkoztam ilyenekkel.
Tudom, hogy alapból nem vagyok hízékony, sem alkati dagadt. De erről majd a végén.

Sokféle módszer kínálgatja magát mostanság is, de nézzünk szembe vele, nem feltétlen van időnk minden apró kalóriára odafigyelni, lisztkeverékeket alkotni, pláne nincs mindenkinek pénztárcája megvenni ezeket, vagy a diétás menüt házhoz szállíttatni.

Bőven elég az egyik alapdologba változást belevinni, és már lesz eredménye.
Azaz változtass az étrendeden, edd ugyanazt de mindenből kevesebbet. Először a háromnegyedét, majd a felét. Ha nagyon éhes vagy és ehetnéked van, rágcsálj répát, uborkát, egyél egy natúr joghurtot.
Vagy igyál vizet, ami több okból is hasznos.
Segíti a szervezet tisztulását, a lerakódott mérgek kiürítését, és fél órára teli gyomor illúziót nyújt.
Ne kezdj el azon agyalni, hogy a cukor helyett édesítőszert használsz, mert károsabb mint a sima kristálycukor. Kezdd el csökkenteni a különböző ételekbe-italokba rakott cukormennyiséget. Minden változtatásnak adj egy hetet megszokni, utána csökkents újra. A barna cukor is hízlal, és a méz sem diétás.

Ha ebben nem tudsz változtatni, mert gyengének érzed magad hozzá, ha az evés nem fizikai hanem lelki kényszer, ha ezzel pótolsz valamit, akkor önutálat helyett kezdj mozogni. Nem kell rögtön kardiózni vagy kick-boxolni, Első héten negyed, második héten napi fél óra torna. Ahogy jön.
Ha elkezded, a tested úgyis kérni fogja a folytatást, hisz neki is jól esik.
A legegyszerűbb kezdő torna szerintem a Norbi duci tréning. Tényleg bárki végig tudja csinálni, akár öregen vagy 200 kilósan is.

De messze kerülje el mindenki szerintem a tablettákat, a zsírégetőket, és a fix diétáknak sem sok értelme van. Ezek max. iránymutatásnak jók, kalóriaszámoláson alapulnak, és ételtípusok, besorolások szerint.
Más kérdés hogy - megint Norbi dolog - az 1-2-3-as besorolású ételei szerintem jól vannak összeállítva, van aki csak ezzel és mozgással fogyott le, de most annál maradunk, hogy lusták vagyunk listákat figyelni és megtanulni. Ismertem olyat is, aki két hónapig spórolt egy tablettára, ami garantált fogyást ígért, 200 gramm 5000 forint volt, és étkezés előtt kellett bevenni sok folyadékkal.
Korpatabletta volt.
200 gramm korpa 180-400 forint.
Kefírrel ehető, kenyérbe rakható, bélpucoló hatású, de hosszútávon már ártalmas lehet.

Szóval a fix étrendek addig fognak tartani, míg el nem jön az első családi vacsi, éttermi meghívás, céges-kajás buli, vagy bármi. Ha egy nap belefér, akkor már otthon is bűnözhetek alapon hamar elfelejtődik az egész, és pár hónap múlva megint jön az utálom a tükröt effekt.

A dolog lényege mindenképp az, hogy:
- tudod miért híztál meg: őszintén szembe kell nézned az esetleges lustasággal is
- a két alap dolog közül legalább az egyikben változtatsz jó irányba

Térjünk ki kicsit arra, hogy tudod miért híztál meg.
Az hogy a szüleid is ilyen alkatok, nem mindig jelent valamit. Lehet, hogy csak egyszerűen az ő életmódjukat, étkezési-mozgási szokásaikat tanultad meg, és azért vagy olyan külsőre, mint bármely szülőd. Lehet hogy a fogamzásgátló az oka, lehet hogy más gyógyszer. A hormonszintek változása amit bizonyos gyógyszerek előidéznek, tartós elhízást is okozhatnak. Erről egy normális orvossal kell beszélni, én a gyógyszer kérdésbe nem mennék bele,  bár a fogamzásgátlókat nagyon rossznak tartom (csak a mellékhatások listáját kell végigböngészni, és messzire hajítani).

És a végére, hogy mennyiben érint ez engem, és milyen személyes tapasztalataim vannak.
Mint írtam, alapból normál alkat vagyok. De minden gyerektől kaptam plusz 10 maradandó kilót.
Persze nem őket okolom, eszemben sincs.
Az én elhízásom oka kizárólag én vagyok. Hajlamos vagyok a lelki gondokat evéssel ellensúlyozni, amit persze nem lehet. Viszont ez jó régóta így van.

Keveset mozgok, ugyanannyit eszek. A súlyom tartom. Nem mérem magam, egy-két kilós ingadozások  ennél a súlycsoportnál már nem feltűnőek.
Kevin születése után testkontroll diétáztam, azaz nem ettem fehérjét szénhidráttal. Majd mikor vége lett az akkori nyárnak és elfogyott a kertből a sok cukkini meg tökféle, ami köztudottan nem hízlaló étel, akkor megállt a fogyás. Akkor beálltam egy súlyra, ami még mindig sok volt, de a szülés utáninál kevesebb, így én már jobban éreztem magam. Egészen két évig, mikor megint felcsapott a tükör-undor.

Mikor legutóbb lefogytam (Szabolcs-terhesség előtt), pár apróságot tartottam be:
- ha éhes lettem, először is egy nagy pohár vizet ittam, így kevesebb ételt kívántam
- a tányért csak félig szedtem, vagy eleve kistányérra szedtem a kaját
- evés után is nagy pohár vizet ittam
- este 6 után már nem ettem
A legjobb méregtelenítő a vízivás. Amúgy is társadalmi probléma a kevés ivás, a rosszféle italok ivása, mint pl. cukrozott-édesítőzött műitalok, szénsavas italok. A szénsavas innivaló olyan, mintha nem is ittál volna. Tehát az nem számít bele a vízivó programba.
Akkoriban kábé egy héten egyszer tornáztam, és fogytam egy nyár alatt 30 kilót. Persze ez azóta visszatért, de hát szültem is három gyereket. Én a terhességeknél mindig sokat híztam. Most a súlyom tartom, lusta is vagyok meg fáradt is. Sok a dolgom.
Kifogás is mindig akad, de azért már elkezdtem valamit.
Ez a blog viszont nem fog fogyókúrás bloggá alakulni.

Azt mondják, ha valami változást viszel be az életedbe, ahhoz hogy napi rutin legyen belőle, három hét kell. Tehát csak három hét aktív odafigyelés kell a változás rutinná válásához.

Szóval bármelyik apróságnak tűnő dologba változtatsz és rutinná alakítod, változni fogsz.
És ha ez a mozgás, vagy belecsapsz a lecsóba és mindkettőben változtatsz, biztos hogy jobban fogod magad érezni.
Megint saját tapasztalat:
Nem kell sok, elég ha már két-három napja tornázom, máris vékonyabbnak érzem magam, holott tudom, még nem vagyok az. De a tudat, hogy mozogtam, hogy tettem valamit, már más énképet eredményez.
Szinte a föld fölött járok, több kedvem van a muszáj dolgokhoz is, minden kicsit jobb lesz.

Szóval ne mástól várd a csodát, segíts magadon. Senki nem fog kihúzni a kakiból, magadnak kell megoldani a gondot amit az életmódod okozott. Légy tudatosabb, hisz ha kinyitod azt az ajtót ami a változáshoz vezet, fantasztikus dolgok jöhetnek be rajta.

7 megjegyzés :

  1. :) Tetszik. :) Jó dolgokat írsz. De ezt már ezerszer megállapítottam, hogy mindig telitalálat.

    VálaszTörlés
  2. Én eddig sosem küzdöttem súlygondokkal, tehát nem igazán látok bele ennek a pszichológiájába. De az utolsó bekezdés az egész életre vonatkozhat, és nagyon jól megfogalmaztad!

    VálaszTörlés
  3. Rain, erre most a nálad olvasott pár mondat tette fel a pontot :)

    Szilvi, én sem mindent saját tapasztalatból írok ám :)

    VálaszTörlés
  4. Az a helyzet, hogy már megint kihúztad a fejemből a gondolatokat. :P Bár nem teljesen, mert én mást is tapasztaltam fogyókúra-étrend-életmódváltás címén. De majd egyszer leírom. :)
    A lényeg viszont tényleg az utolsó bekezdésben rejlik. És ha jól belegondolok, fogyóznom ugyan nem kell, másra vonatkoztatva viszont igencsak magamra vehetném.

    VálaszTörlés
  5. Rain: Hogy sokan verik át magukat a csodalisztekből készült sütivel, mert azt hiszik egy liszt váltáson múlik.

    Dius, kiváncsivá tettél :)

    VálaszTörlés
  6. Igen. Ez a két cikk nem véletlenül született... :D

    Konkrétan egy embernek szólt volna, de nem tért észhez. Ő már a xxxxxl kategória. Mást sem látunk tőle, csak így süti, úgy süti. Csak azért, mert diétás... Valószínűleg nem a levegőtől lett annyi kg, ahány. :D

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...