2012. április 25., szerda

Majd holnap...

Ez minden fogyókúra és változtatás időpontja.

Ha ma sem teszek semmit másképp, holnap ugyanez lesz. Rutin, és semmi változás. Ez kell? Minden oké a fizikumoddal? A súlyoddal, táplálkozásoddal? Valamiben meg kell halni? Majd foglalkozol a problémával, ha lesz egyáltalán?

Az a baj, hogy a táplálékokról, amit megvesz az ember, pont annyit tud, mint a saját testéről.Alapokat csak, mást nem. A részleteket nem ismeri az átlag, mert nem tanították. Hogy működnek a szerveink, mi kell a jó és optimális működéshez, milyen üzemanyag a legjobb a testnek? Hogy készülnek az ételek? Miből?
Egymással szemben álló tanokat olvashatunk, jó nevű weboldalak is saját magukat szúrják lapockán néha (gyakran).

Azt már tudhatjuk, hogy a nyers zöldség, zöld levelek, gyümölcsök nagyon fontosak. Sokan mégis azt mondják a kicsinek, nagynak, ha pl. almát kér:
- Előbb az ebéd.
- De én almát akarok!
- Előbb edd meg a ****-t, majd utána lesz alma.
- De az alma finomabb.
- De a **** táplálóbb, azt kell enni elsőnek.

Ez megy akár a végtelenségig, a gyerek előbb-utóbb megtanulja az inger-válasz pavlovi mechanizmusát, és jó kiszolgálója lesz a mindenkori, zsigerig kizsákmányoló rendszernek. De ez itt most nem az a fajta lázítás...

Lássuk meg végre, minket egyszerűen csak így neveltek, egy nem -tudatos generáció gyermekei vagyunk, de követnünk nem kell. Szintén nem cél itt és most annak boncolgatása, ki a hibás a szüleink félrenevelésében. Vajon a szüleik? A rendszer aminek szellemében éltek, nevelkedtek? Ki tudja? Kit érdekel? Semmin nem változtat. Azt csak mi tudjuk megtenni. Ma. Kizárólag most. Ez gyakran konfrontálódással jár, vitába illetve nézetütköztetésbe kell szállni szüleinkkel, nagyszüleinkkel. Fontos, hogy pontosan, jól érthetően elmagyarázzuk, mit miért csinálunk másképp, mint ők.

A szülői félrenevelés sokszor mindössze akaratátviteli probléma. Azaz a szülő minden áron elérné amit akar, ezért kér, zsarol: szépen-csúnyán, egyezkedik. "Ha megeszed, elmehetsz biciklizni, kapsz sütit, almát." Ha a gyermek ízlése ellen való az ebéd, akkor: "Legalább egy kis kenyeret egyél." Mennyi olyan gyerekről hallottál, aki csak virslit vagy csak vajas (margarin...) kenyeret evett? Én sokról.

Hozzáteszem, nálam is előfordul zsarolás, pl. "ha nem veszel cipőt, mész a  kiságyba", "ha rendet teszel itt és itt, akkor tévézhetsz", de szerintem ezeknek jó oka van. Azt nem fogom mondani a kicsinek, hogy cipő nélkül megfázol, mert tőlem aztán mászkálhatnak mezítláb, tudom, nem ez a betegségek okozója. De zoknit súrolni nem szeretek, és még nincs zokni mentes idő.

El tudom képzelni, hogy érzi magát anyám, aki nap mint nap szembesül azzal, mennyire más a világunk. Vajon mit gondol? Félrenevelt, mert ilyen elcseszett lettem, aki csalánt szed a pörkölthöz, vagy azt gondolja,  ebben is rossz volt, mert elrontotta, rosszul etetett minket? Mikor elmondom neki, ne adjon a gyereknek bolti kenyeret és margarint, nem mennyiséget kell enni, hanem minőséget, akkor nem történik semmi. Továbbra is eszik óránként, neki reggeli a margarinos kenyér, a színezett zselatin az lekvár, és semmi gond nincs azzal, hogy a 8 tojásos piskótához negyed kiló cukrot ír a recept. Én pedig minden felmerülő alkalommal elmesélem a gyerekeknek, mit miért így, mi miért jó, és miért nem. Nekem ne legyenek olyan tudatlan gyerekeim, mint én voltam akkor...

...mikor első alkalommal olvastam egy margarin dobozán, hogy tejérzékenyek is fogyaszthatják. 25 éves voltam, első gyermekes anyuka, és komolyan elgondolkodtam rajta. Addig azt hittem, a margarin is vaj, csak vizezve van, a kenhetőség miatt. Persze, mert addig nekem az vaj volt. Nem kérdőjeleztem meg azt, amit itt-ott olvastam, hogy ami állati eredetű az rossz, ártalmas. Pedig csak egy ipar épül erre a mesterségesen gerjesztett riogatásra. Ez nem egy valódi probléma. Nem sokkal később már saját disznót vágtunk, de a zsírt nagymamámnak adtam, mert az állati zsiradékot rossznak hittem, és az étolajat használtam. Amit pár év múlva azért irtottam ki a konyhámból, mert egyszerűen büdös volt tőle minden. Ha valami sült benne, akkor bűzlött a lakás. És az utcán megmondtam, kinél volt sült krumpli a kaja. Ez pedig ijesztő. Nem akartam olajszagú förmedvénycsíkot húzni magam után.

Manapság a telített-telítetlen zsírsavas szlogenekkel adják el a margarint, olajat. Őszintén szólva nem érdekel annyira, hogy kitanuljam, mi ennek a lényege. Annyit tudok, hogy mindkét fajtára szükség van, és itt is csak az egyensúly a lényeg. De súlyosan vegykezelt, benzinszármazékkal csírátlanított olajkészítményeket nem tud a szervezetünk hasznosítani. Ezek a margarinok, finomított étolajok. Illetve az ezekkel készített bolti süteményfélék, péksütemények, csokoládék, sajtkrémek, vajkrémek, túró készítmények, felvágottak, és még sok minden.

Rendes zsír kell, szükségünk van rá. Nem ettől fogunk elhízni. Az a mértéktelenség, illetve a cukrozott készítmények nagy mértékű fogyasztása miatt lehetséges. Ne tévedjünk el, cukrokra éppúgy szükség van, mint zsiradékra. A liszt keményítő lesz, és az cukorrá bomlik. A burgonya a nagy keményítő tartalom miatt jelentős cukorforrás a szervezetnek, viszont feldolgozva, táplálékként majdnem értéktelen. A gyümölcsökben ott a cukor, a zöldségek némelyikében is. Ezzel nem azt mondom, hogy sose együnk süteményt, ami cukorral készült, de lehetőleg készítsük el magunk, és jócskán bíráljuk felül egyes receptek cukormennyiségeit.

Az is épp olyan fontos, hogy végre belássuk, az ízfokozók veszélyességét. Az, hogy egy-egy anyag rákkeltő, sokan meg sem hallják, átsiklanak rajta, mert annyi mindenre rá lett ez húzva. Az viszont, hogy éhségérzetet kelt, emiatt falunk többet az ezt tartalmazó ételféléből, az talán figyelemre méltó.

Így lesznek a jó gyerekek a nagymamák szemében, mert sokat esznek! Jó kis bolti kenyér, margarinnal, párizsival, lecsúszik egyből 4-5 szelet is. Két adag sült krumpli bolti (ízfokozott) majonézzel, ketchuppel? De jól eszik a  gyerek!

Kit érdekel, hogy gyakorlatilag nincs tápértéke, annak amit megevett? Hogy 10 deka reszelt káposzta többet ért volna? Vagy az, ha csak retket és uborkát kap?
Engem igen.
És titeket?

4 megjegyzés :

  1. Igazad van, én is próbálok változni. És a gyerekeimet erre vezetni. Margarint száműztem, vajat eszünk, megszerették a gyerekek, oliva olajat használok főzésre, amibe nem jó, szőlőmagolajat. A cukrot még nem tudom száműzni,de a sütikbe szinte csak a fele mennyiség kerül. Felvágottakat eszünk még, inkább házikolbász, de bekerült a körözött és a saját kencék is. És CSAK saját kenyeret eszük, héten egyszer mikor boltba megyek, akkor van zsömle. Nagyjából ennyi. Kekszet szoktam venni, háztartásit, de bolti sütit soha. Nagyjából ennyi...:-)

    VálaszTörlés
  2. Anikó, nagyon jól csináljátok!! Itt két hetente van zsemle, de megszüntetem, mert olyankor csak azt eszik némelyik. Mintha édesség lenne.

    VálaszTörlés
  3. Tegnaptol olvasom a blogodat, es nagyon tetszik, foleg amikor ramutatsz gyakorlati peldakkal. Es ugyanez tukrozodik vissza az en eletemben is, nem is az etellel tomes, hanem az h most mar egesz mashogy latom, azt ahogy eddig eltem otthon, meg ahogy most. Ebben azert az is hozzajatszik kicsit, h most kulfoldon elek es sajat magamnak kell kitalalnom mit hogyan kellene. 25 eves vagyok es kb. fel eve jottem en is ra h a margarin nem vaj, es h majdnem muanyag (vmi 90 folotti szazalekot olvastam).

    VálaszTörlés
  4. Tudtam én, hogy ezt a blogom is fogja valaki olvasni :)

    Jó dolog rádöbbenni, jobb mint a vakság. Közhely, de igaz: jobb későn, mint soha :D

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...