2012. április 20., péntek

Nem én írtam

A forrás, ahonnan ollóztam: Egészség-hazugság só


Elegendő epének kell összegyűlni egy emésztéshez, kb annyinak, amennyi az epehólyag térfogata. A máj 6-8 óra alatt képes megtölteni az epehólyagot. Ennyi időnek kell(ene) tehát eltelni két (fő)étkezés között. Őseink étkezési szokásai még ehhez igazodtak: ők napjában csak kétszer ettek. Ezt bizonyítja a gyönyörü magyar nyelvünk is, ugyanis van rá egy ősi szavunk: estebéd.
A rossz emésztés a betegségeink gyökere. A napi többszöri evéssel (és nassolással) elaprózódik az étkezéshez oly fontos epe, s amiatt az emésztés nem lesz tökéletes.
Elhibázott az általánosan tanácsolt, "együnk többször keveset", mert ellentétes a szervezetünk működésével.





Az öt íz: Édes, sós, keserü, savanyu és csipős. Nem feltétel az hogy egy-egy (fő)étkezésen belül mind az öt íz képviseltetve legyen, de a sós, a keserü és a savanyu mindenképpen.
A só = egészség, de nélküle íztelenek, élvezhetetlenek is az ételeink. Az ételek (zöldségek) előzetes sózása kiszabaditja a sejtekbôl a bennük lévő aktiv anyagokat, tehát jobban hasznosithatók azok, melyek az eresztett lében találhatók - mint pl a savanyú káposzta leve, uborka-, retek-, tök- stb. leve!
(A Só-mítosz menüpont alatti fontos olvasmányokat is kéretik elolvasni.)
Az édes íz teszi kivánatossá az ételeinket s növeli az ételek élvezeti értékét. De napjainkban az édes túl nagy hangsulyt kap, ami miatt a többi íz elhalványul.
Fontos, hogy egyik íz se legyen tolakodó, ne legyen sok.
A keserü íz, az epe és a hasnyál elválasztását serkenti/javitja. Nem véletlenül a legjobb epehajtó a retek, különösképpen a feketeretek. A szezonjában nem szabad kihagyni az étrendünkből, estebédhez vagy vacsorához a legalkalmasabb. Természetesen egyéb keserü izü étel is jó, s ha éppen nincs, akkor az ezerjófű vagy a borsmenta teája, melegen étkezés előtt elkortyolgatva szintén megteszi a hatását.
A savanyu az emésztés szempontjából nagyon fontos. A gyomor normális működése során csak a kellően savanyu ételpépet üríti ki viszonylag gyorsan. A savanyuság rosttartalma a nagyobb tömege révén az emésztést is segíti és a bélműködésre is jótékony hatással van. (Ám ehhez elegendő mennyiségü savanyuságot kell enni, pl nagyobb adag saláta, két-három közepes vagy nagyobb savanyú uborka, stb.). Főleg a nagy szénhidrát tartalmú vagy nagyon zsiros-olajos étkezés esetén - a gyomor muködését fontos segiteni savanyusággal vagy minél savanyubb italokkal (limonádé, citromos tea stb.). Kevesebb panaszt, puffadást okoz a savanyu bab- vagy lencsefőzelék is. S ha azt sok tejföllel (vagy habarással) készítjük, szinte nem is lép föl gázképződés. Salátákra, az ecetek közül lehetőség szerint válasszuk a biológiai uton előállitott eceteket. A szintetikus ecet nem kedvez a szív-és érrendszeri betegségekben szenvedők szervezetének.
A csipős az emésztést javitja. A csipős ízről rögtön a paprika jut az eszünkbe. A csak kicsit csipőset válasszuk és sohase a nagyon erőset. A hatóanyaga, a kapszaicin (kis mennyiségben,) nagyon jótékonyan hat az emésztésre, míg az erős, tönkreteheti az emésztőrendszert.
A legújabb ajánlások szerint szakitanunk kellene a hagyománnyal, el kellene felejteni a fehér cukrot. (Persze, ha mű-élelmet vásárolunk, akkor ez a próbálkozásunk eleve kudarcra van itélve, mert az ipar mindenbe beleteszi. Még a kolbászba is!)
Az érvelés, miszerint a fehér cukor tömény, a természetben nem lelhető fel, kárt tesz a bélrendszerben, stb., - logikusnak tünik. Tény azonban, hogy a szervezetünk működéséhez fontos a cukor. Az igazság ezuttal is a mennyiségekben rejlik. Az ember napi cukorszükséglete 6-8 gramm(!). Ehhez képest a fogyasztásunk óriási méreteket ölt, s ez a tény az amiből a neki tulajdonitott bajok fakadnak.
Ne feledjük a jó oldalát, hiszen a cukor kiváló tartósító is. Összehasonlítva a mai tartósítószerekkel, a cukor nem mérgező anyag, de a nátrium-benzoát (és hasonlók) igen!
Mindennapi fogyasztásra a méz jobb választás. A finomitott cukor azomban nem mellőzhető teljesen és ok sincs rá. Egyébként bőven elég a szervezetünknek annyi cukor amennyit az elfogyasztott gyümölcsök tartalmaznak, - feltéve hogy megeszünk naponta legalább fél kg gyümölcsöt is.


Szerintem is érdekes, azért osztottam meg :)

Kellemes hétvégét!!

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...