2012. május 9., szerda

Javítgatok

Félreérthető voltam az előzőekben.
A dualitásnál felhozott példám, miszerint ha van jó akkor van rossz is, talán úgy volt értelmezhető, hogy magamat jónak tartom a velem ellentétesen haladókat pedig rossznak.
Nos, ez nem igaz, nem így értettem. Elnézést, ha valaki félreértett és sértőnek érzett.

A dualitás lényege pont az számomra, hogy tudom, nem vagyok sem rossz, sem jó, maximum ebben ilyen, abban pedig olyan. A dualitás olyan mint az atom. Mindenben ott van, és van nála kisebb is. Ha a világban ez a helyzet, akkor bennem is ez a helyzet. Vagyok kedves, vagyok bunkó is. Néha szép, néha csúnya. Jó és rossz. Minden ugyanúgy kétféleképp él bennem, mint másban. Nem tartom rossznak azt, aki nem úgy fejlődik mint én, egyszerűen elfogadom a másságát. A hozzám képest értendő másságát, mert neki meg én vagyok más, vagy akár fura.

Attól, hogy használod a mikród, nem vagy rossz, csak nem érdekel az ehhez fűződő magyarázat, hogy miért káros. Ebben nem mondasz le a kényelmedről. Bárki is légy :)
Van amiről én sem mondok le, én is számítógép előtt ülve írok, nem füstjelekkel kommunikálok. Az én telefonom is rádióhullámokat bocsát ki, és árammal töltődik. Nem a patakban mosok, bár sok mindent kézzel sikálok ki. Van a gyerekeimnek műanyag játéka, és veszek konzervet is. Sőt meggondolatlanul tegnap zacskós olajbogyót vettem, majd a vécébe öntöttem, mert olyan rettenetesen büdös műanyag szaga volt, hogy nem akartam megenni. Ez pazarlás, nem megfontolt viselkedés.

Tudatosság?
Legtöbbször megvan, de sokszor nincs. Nekem is igazodni kell a pénztárcához, a szükséghez, és még sok mindenhez. Csak álmodozom egy natúr és nekem tetsző világról, de nem mennék el Afrikába, vagy a sivatagba.
Itt, ezen a helyen ahol születtünk, azért sokat tudunk tenni.
Nálunk "szemétlerakat" van. Azaz ismerősök, rokonok tudják, hogy mindent tudunk valamire használni. Bútorok, ruhák, edények. Valamire minden jó, ha másra nem, akkor nálunk szegényebbeknek továbbadni.

A kádból este nem eresztjük le a vizet, másnapra jó a wc-t leönteni.
Álló vízben mosogatunk, a használt mosogatóvíz szintén wc leöntésre jó.
Vegyszereket egyáltalán nem veszek: ecettel, citromsavval, szódabikarbónával és hamuval mindent megoldok. És persze a saját mosószappannal.

Amit sok embernél túlzásnak tartok, az nem az, hogy nagy képernyős a tévéje. Mondjuk a minden gyereknek külön laptop nálunk sosem fog megvalósulni, és nem anyagi okból, és minden szobába tévét sem rakok.
Az extrém dolgok ott kezdődnek, amikor valaki csak azért járatja a kocsija motorját, mert telik benzinre, vagy folyatja a vizet ugyanezért, hogy nem oltja le a villanyt ha nincs rá szükség, hogy a környezetvédelmet Greenpeace felvonulásnak tartja, és a saját szintjén észre sem veszi a durván felesleges pazarlásokat. Hogy lépten-nyomon lecserél mindent, mert van újabb, és nehogy másnak előbb legyen.
Sok ilyen ember van, azt mondjuk nem hiszem, hogy ilyen blogokat olvasgatnak. Tehát nem megoldás innen szólni hozzájuk, azt korábban kellene elkezdeni. Az oktatásban kéne jelen lennie a környezetvédelemnek, és nem csak a papírgyűjtés szintjén.
A gyerekek és fiatalok alap dolgokról sem kapnak oktatást. Olyasmire gondolok, hogy családi élet, problémák kezelése, pénzbeosztás, valódi életre felkészítés. Persze, ezt adja meg a szülő. Ő is csináljon már valamit, ha már van gyereke igaz? De ha leoltom a napfényes oviban a villanyt, akkor furán néznek rám, mit intézkedem.

A gyerekek nem tanulják meg sehol máshol, csak otthon azt, hogy igenis minden hat mindenre, számít amit az egyén tesz.
Hogy számít a két zsák szemét is, amit össze tudsz szedni, hogy a cigarettád csikkjét ne az iskola előtt dobd ki a kocsiból, mert van a kocsinak hamutálja (tényleg durva: rúzsos csikk a sulikapuban: kedves szülő ebben a faluban is kocsival viszi a gyereket iskolába, mert 300 métert sétálni kellene, a csikket pedig jól láthatóan kidobja, ne a kocsiban szagosítson már). 
Hogy van értelme a szelektív hulladékgyűjtésnek, hogy ami újrahasznosítható azt nem dobjuk ki, hogy a használt zsiradék jó lesz mosni, hogy az almacsutkából ecet készíthető, amivel lehet öblíteni is, és még sok más dolog. De ha valaki nem ért ezekhez, és nem is érdekli, akkor az ő gyereke hol fogja megtanulni? Azaz kap rá esélyt, hogy mássá váljon, mint a szülei? No ehhez kell az iskolai útmutatás.

Lényeg, hogy kényszeríteni senkit nem lehet, akkor az már diktatúra lenne. Megértetni kell a dolgokat, és ez bizony fárasztó. Sokszor időrabló is, de aki hisz benne, az úgyis folytatja.

2 megjegyzés :

  1. Ma pont akkor olvastam a bejegyzésedet, amikor a Spektrum Home-on adták az Álljon meg egy kertért című ... hmmm... műsort. Amikor valakinek a kertrendezés annyit jelent, hogy a kertbe bárpult, sörcsap, plazmatévé, borhűtő és űrhajó típusú grill kell, ...na olyankor dobom el az agyam, hogy ezek az amerikaiak képesek ilyen felesleges marhaságok miatt eladósodni. Nálam ez is a pazarlás kategória, annak a krémje.

    VálaszTörlés
  2. Arról nem is gondolkodtam, hogy milyen felesleges dolgok miatt adósodnak el emberek. És nem az autóra gondolok. De azt hiszem az, hogy még egy bankot is eltart valaki egy olyan karácsonyért, mikor mindenki valami extra drága laptopot/tévét/ipadet akármit kap, az a teljes őrület.

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...