2012. június 25., hétfő

Növényes sikereim

Jó dolog apránként tanulni, és tényleg, minden infót rögzítek, rendezek a fejemben, ami egy-egy növénnyel kapcsolatos. Legalábbis igyekszem. Azt tudni kell, egy-egy növény nagyon sok mindenre jó. Azt, hogy nekünk mire fog használni, majd válaszol az idő, és a tapasztalat.

Most az apróbojtorjánt akartam megismerni, szedni.

Tervben volt továbbá, hogy egy jó helyen lévő fűzfáról szedek pár leveles ágat, és szárítok. Levele, és a levélág kérgének szárítmánya használható. Belső vérzések, bélhurut, gyomorhurut, hólyaggyulladás, láz ellen. Külsőleg fagyott testrészek, aranyér, fejtetű, hajhullás ellen. Továbbá reumás fájdalmak ellen is jól szolgál a levél forrázata.


Ezek voltak a következő hetek tervei. Mint mindig, mikor csak úgy akarok valamit, de nem aggodalmaskodom, vajon sikerül-e, hogy fog sikerülni, akkor egyszerűen megkapom, amire vágytam.
Tudom, ez nem egy Spanyol tengerparti nyaralás, de én nagyon szerettem volna végre megismerni az apróbojtorjánt :)

Hétvégén elindultam az erdőbe császkálni egyet. Felmentem a közeli dombra, ahol rengeteg vadrózsa bokor van, gondoltam onnan szétnézve szedek össze egy kis energiát.
Majd örömmel tapasztaltam, hogy nem csak energia van, hanem rengeteg tejoltó galaj, ami a galajok királynője.
tejoltó galajmező
Aknés, mitesszeres problémákra külsőleg, vesebetegségekre, epebajra, szájüregi rákos megbetegedéseknél öblögetve használva, ideggyulladások ellen, vértisztításra használható. Ezen felül pedig a tejet összerántja, sajtkészítéshez, színezéshez is használható. Még nem tudom hogyan, de kutatni fogok a témában.
Nagy csokorral tértem haza, és örömmel állapítottam meg, végre lesz galajszappanom is.

A dombra menet szembetaláltam magam a múltkori viharnál nagy robajjal leszakadt, vastag faággal. Nem ítéltem veszélyesnek, elmentem mellette. Majd hazatérve elhívtam oda Kriszt, hogy nézzük meg, nem lehet-e leszedni, nehogy valakire rászakadjon egyszer.
Ekkor állapítottuk meg, hogy ez bizony fűzfa. Tehát nem kell messze menni a fűzfahajtásokért. Már a nyári konyhában száradnak, a lehántott kéreg pedig bent.

A szárazabb kérgeket tegnap felhasználtam, mert csalánvizet készítettem. Ugyanis a fűzről olvasgatva fedeztem fel, hogy hajhullás elleni hajpakolásokba is használható.

Akkor ebből is lesz szappan, miért ne?
Ugyanezen a miért-ne alapon tettem a csalánvízbe pár fűzfakéreg darabot, és tormalevelet, de erről a szappanos blogon fogok írni :)

Ma délelőtt pedig megint mentünk galajt szedni, mert az előző adag megszáradt, jöhet a következő. Nagyobb területet jártunk be, így találtuk a kökényes részt, ahol rengeteg kökénybokor van. Persze még éretlenek, de majd ősszel visszatérünk kökényezni. Talán a rókák nem eszik le a magasabban lévő ágakról :).

vadszamóca: ízesebb, de apróbb mint a nemes fajta
Megint láttam egy bojtorjánnak hitt növényt, ezért elővettem a telefonom, gugliztam egyet, de nem az volt.

Sétáltunk tovább, szedtem pár tő kakukkfüvet gyökerestől, elültetni itthon. Érdekesség: hangyavárak tetején nőnek itt nálunk.
kakukkfű a hangyaváron

Megláttam egy zsályának kinéző, de sárga virágú növényt, ami nem zsálya volt. Hanem amit annyira meg akartam ismerni: az apróbojtorján.
Végre meglett, és végig a galajszedés alatt ott mentem el mellette. Mert a galajok tövében nő, és az egész rét tele van vele. Igaz, még nem sok virágzik, de bimbósak. Szóval két nap múlva ellenőrzés, gyűjtés.
Az illata pedig engem a régmúlt idők bojtorján samponjára emlékeztet, szerintem a szappanja a kedvencem lesz :)
Persze nem csak szappanba pazarlom el, hanem szárítok is bőven, mert teája is sok mindenre jó:


Az epehólyag és az epeutak gyulladásainak kezelésére, valamint hasmenéses állapotok megszüntetésére használják. Vizes kivonatai jól meghatározott antibiotikus hatással rendelkeznek, a normális bélflórát nem befolyásolják, az emberi szervezetre teljesen ártalmatlanok. Torok-és mandulagyulladásnál igen kiváló hatású. De adhatjuk anginára, szájpenészre és a száj nyálkahártyájának gyulladására. Levele gyógyítja a vérszegénységet és jó sebekre, javulást hoz reuma, lumbágó, emésztési zavarok, májcirrózis, májpangás és lépmegbetegedés esetén. Fertőző hasmenésnél is igen hatékony, mivel helyileg úgy hat, mint az antibiotikum. Gyulladásnál mérsékli a gyulladást és egyben a kórokozókra is hat. Lábszárfekélyek és aranyéri bántalmaknál is segít, mivel nemcsak összehúzó és fertőtlenítő hatása van, hanem elősegíti a seb behegedését is.
Kamaszoknál segíti az aknés kiütések gyógyulását.
A hatásosságát növelni lehet, ha libapimpófűvel vagy cickafarkfűvel vegyítjük.

Forrás: Népgyógyászat
Orbáncfűvel keverve gyomorfekélyre is igen hatásos.
További forrás: Vegetáriánus

Úgy érzem ez a nap sikeres volt, és azért tudjátok meg: egy nyaralás félét is a vágyaim közé helyeztem, de nem aggodalmaskodom rajta. Majd meglesz az is :)

3 megjegyzés :

  1. Éljen az apróbojtorján! Honnan tudsz ennyi mindent?!

    VálaszTörlés
  2. Hát, megismerni egy növényt, ha már volt vele dolgom, nem nagy dolog. Azt, hogy mire jó? Egy-két féle dolog a fejemben van, de általában rá kell keresnem, és rádöbbenek: erre is meg arra is jó. Én sem tudok mindent, amit leírok :))

    VálaszTörlés
  3. Szia Heni. Az apróbojtorjánt én kb egy éve lesem, sosem tudtam, mi az. Ezért eldöntöttem, hogy lefényképezem és elküldöm neked beazonosítára. Erre itt van!!! Hihetetlen...

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...