2014. január 7., kedd

Globális gondolkodás

Időjárás, mert hálás téma, mindenki ért hozzá.
Én nem.
Az előre jelzéseknek sem hiszek, de azért nézem őket minden nap, itt a neten.
Ha a 12 napos előre jelzést nézem, aminek kábé a fele be is szokott jönni (de minden nap változik az adott naphoz képest a 3-4 nap), akkor a hétvégére, tévében ígért "igazi tél" max. reggeli fagyokat ad, nappali 4-5 fokokkal. Ez nem igazi tél, ugye??
Mert emlékszünk a nem 30, hanem csak 5-10 évvel ezelőtti telekre, ahol -15-20 C sem ritka, és hó is jár hozzá.
Én most csak azt akartam kiemelni, hogy az a sok-sok energia és pénz, ami belefolyik az előrejelzésekbe, gyakorlatilag nullát ér, mert 1-2 napra előre a szomszéd Mári néni (kitalált személy, bármilyen nevet írhattam volna) is megmondja, 80%-os pontossággal.
Számomra akkor ért véget ez a fajta hit, mikor egyik évben,nyáron, a nulla esős nyáron, azt mondta Időjós Szilárd, hogy: "Biztos fog esni, mert most már esnie kell az esőnek!!"

Tehát a "kell, mert ideje van", és a "bezzeg az én időmben" nem a természetre ható átkok.
Lehet nyafogni hogy melegszik a légkör, meg ilyenek, és ez a nagy káros anyag kibocsátás miatt van, de igazából ha azt nézzük, hogy a változás az egyetlen állandóan jelenlévő dolog a világban, akkor tudhatjuk, vagy sejthetjük, hogy volt már ilyen a történelem során, és lesz is még. Nem biztos hogy eltolódnak az évszakok, most csak egyszerűen ez van. Ne nyafogj, élvezd hogy kevesebb a  fűtésszámla, nem kell hótaposó után szaladgálni, én meg nyafogok azon, hogy taknyos-nyálkás az udvar, mint olvadáskor.

Egyébként valóban nagy a káros anyag kibocsátás, és felesleges a sok eldobható holmi, de nézzük: telefon kell, mert már megszoktuk, és elérhetőnek kell lenni. A mai mobiltelefonok pedig már a két év hűségidőt sem bírják ki, örülünk ha egyet igen. Javíthatatlanok, mert nem javíthatóra vannak összerakva, mint ahogy a dvd lejátszók, és egyéb kisebb műszaki cikkek sem. Ezekből aránylag gyakran újat veszünk, ritka ha kifogunk egy jobbat. Évek óta téma, hogy egyszerűen a fogyasztói társadalom egy megkreált valami, mert ez nem a mi igényünk, hogy minden 3. hónapban új, jobb telefont szerezzünk, hanem a "régi" tönkre megy, és az új ajánlatokban jobb telefonok vannak. Nem azért cserélem le, mert meguntam, és kell egy olyan, ami megfürdet esténként, hanem azért, mert 3-4 hónap után kezd a szoftver széthullani, de a hardver is hamar megadja magát.
A régi pedig egyszerűen veszélyes hulladék, és a tizedik, játékok közt keringő mobil után már a gyereknek sem adom oda mint játékot, hanem kidobom.

Próbálkoztam sok mindennel, sok-sok hónapon keresztül figyelve, miként tudnék kevesebbet használni ebből vagy abból az energia forrásból, és arra jutottam, hogy nagyjából minddel ugyanott vagyok.
Ha papír zsepit használok, azzal a szemetem növelem (bár én a kályhába dobálom). Ha rongyzsepit, akkor a mosnivalót. Ez nem azt jelenti, hogy feladtam a világmegváltást, de úgy sejtem, van amivel kár küzdeni.

Mert én nem tudom miért jó, hogy nyár végén elégetik a kukorica szárát, hisz azzal jól lehet begyújtani, de tárolni kell. Miért jó elégetni a levágott gallyakat, mivel azzal is begyújtani lehet, és még mindig környezetbarátabb, mint az öregek benzines szokása (ezt annyira nem tudom elfogadni, hogy visítok bentről, de nekik valamiért jó).
Tudom, az elégetett gally és kukoricaszár hamva jó a földnek. De ugyanez kályhából kiszórva is jó, és akkor ott melegített, ahol haszna is volt.
Tavaly nyár végén elkértem a szomszédból, próbaképp a kukorica szárát, és az a gyújtósom. Sőt, szóltam, hogy ne hordja ki az erdő szélére a gallyakat, mert az is nagyon szuper erre a célra. Még két szomszédot megtalálok ezzel idén is, és akkor egész télre elég lesz mindkettő gyújtósféle.

Szóval ha globálisan nézünk körbe,akkor gondolom a januári rendes hó megvan, csak most nem itt, hanem az itteni is New Yorkba ment. Mert a hőmérsékletes vicc: "Ma 35 fok lesz. Ebből 2 Pesten, 3 Szegeden, a többi a kisebb városok közt oszlik el" alapján szerintem mindenből megvan a rendes mennyiség, csak nem mindig ugyanott. De én sem tudós, sem szakértő nem vagyok. A tanácsokat és okosságokat is ingyen osztogatom...

2 megjegyzés :

  1. Én azt hiszem a környezettudatosság csak egy kis figyelem kérdése. Pl. ahogy írod, miért kell nyáron eltüzelni a kukoricaszárat, mikor az jó tüzelőnek, ha neki nem kell mert pl. gázzal fűt, hát jó a szomszédnak.
    És annyi minden újrahasznosítható, vagy ha eredeti céljára már nem használható, hát alkalmas más célra..
    És még sok ilyen apróság, amire figyelhetünk, takarításban az ecet,szódabikarbóna használata, öblítő helyett ecet+ illóolaj használata, stb..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben az a gáz, hogy átugrott egy-két generációt, és most mi próbáljuk azt visszahozni, amit szüleink és nagyszüleink nem tehettek, tehát elfeledtek.

      Törlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...